maandag 1 augustus 2011

balans

Het leven is fundamenteel een individuatieproces. Leven betekent: zichzelf worden, zichzelf meer en meer als een individu ontwikkelen en zich in zijn eigenheid profileren.
Maar leven betekent ook: verbonden zijn, opgenomen zijn, voeling hebben met een groter geheel.
Met deze balans zijn we een heel leven bezig. Het is een proces dat inherent gekoppeld is aan het leven zelf.


Pesso therapie: een Kennismaking. Van Willy van Haver

Een treffend stukje, voor mij. Het geeft eigenlijk precies de kern weer van waar ik veel mee bezig ben geweest de afgelopen jaren. Iemand die er veel vanaf weet, heeft me geleerd dat je losmaken altijd gepaard gaat met pijn, het kan nooit helemaal moeiteloos. En dat is niet erg, dat hoort erbij.



Het helpt een beetje. Ik hou het maar in gedachten.

En verder doe ik mijn best om veel dingen te doen die mij helpen de balans te bewaren. In mijn geval zijn dat vooral de dingen die mij kenmerken, die mij onderscheiden en die ik zelf belangrijk vind. Op eigen benen staan. Me niet automatisch voegen.

Dat betekent weerstand bieden tegen mensen die aan me trekken, mijn eigen stijl vinden, de tijd nemen, in september weer starten met een schijfcursus, bloggen, aardig zijn voor mezelf, een andere weg nemen, dromen, lezen en me omringen met mensen die ik zelf kies.

1 opmerking:

  1. Wauw, dat zijn veel .. nieuwe, moeilijke woorden voor mij! Maar wel gaaf geschreven (:

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk als je een berichtje achterlaat!