woensdag 11 januari 2012

"Give me a child until he is seven and I will give you the man"

Ken je de serie Up documentaires? Een groep Britse kinderen die werd geïnterviewd op hun 7e, 14e, 21e en zo verder tot hun 49e. De volgende editie (waarin ze 56 jaar zijn) komt eraan in 2012, schijnt het! 

Het filmen startte in 1964, en de hoofdpersoontjes kwamen uit alle lagen van de bevolking. Het enige dat ze allemaal gemeen hadden, was dat ze 7 jaar oud waren. Je hebt echt het idee dat je ze stuk voor stuk een beetje leert kennen, van de drie posh kostschooljochies tot het lieve jongetje uit het kindertehuis. Ze praten over van alles; vriendjes en vriendinnetjes, wat ze later willen worden, wat ze denken over volwassen zaken zoals geld... Het is fascinerend om te zien hoe ze steeds groter worden en zich ontwikkelen tot volwassenen: nog wel herkenbaar, maar toch anders. Ik zag deze documentaire voor het eerst tijdens het eerste jaar van mijn studie, toen de invloed van nature (aanleg) en nurture (opvoeding) werd uitgelegd. Een prachtige illustratie van hoe het leven kan lopen.


Je vindt de serie o.a. op YouTube (in stukken gehakt), hier is het begin.

1 opmerking:

  1. o bedankt ik ga het zeker kijken!!! Nog nooit van gehoord maar ik vind het heel interessant dat soort verschillen en gemeenschappelijke dingen! En het verloop van tijd is ook super, veranderen van kleding enzo.

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk als je een berichtje achterlaat!