zaterdag 23 maart 2013

Overnight oats

Hoe meer je je er in verdiept, hoe ingewikkelder gezond eten lijkt te worden. Snelle of langzame koolhydraten? Goede of slechte vetten? Biologisch of niet? Light of gewoon? De voedingsindustrie die ons graag voedselachtige produkten verkoopt waar weinig goeds in zit. Is zuivel eigenlijk wel goed voor je? En wij maken elke ochtend sapjes in de sapmachine, maar in sapjes zitten geen vezels - hoe erg is dat eigenlijk?  
Om het niet al te ingewikkeld te maken, probeer ik het adagium van Michael Pollan in gedachten te houden:

“Eat food. Not too much. Mostly plants.”

Denk nu niet dat ik me daar religieus aan houd, want ik heb zo'n 15kg teveel buik, been en bil naar mijn zin - het lukt zeker niet altijd om bovenstaande toe te passen. Komt door mijn bourgondische inslag. Maar goed, ik blijf werk in uitvoering, het is altijd een beetje zoeken.

Nou, ik heb weer wat. Een ontbijtje dat lekker is, en makkelijk te maken. En vullend. Je kunt er allerlei fruit doorheen doen. Een ontbijtje dat je ook (zoals ik vandaag van plan ben) als lunch kunt eten. Het is ook nog best wel mostly plants!
Rolled oats duiken steeds vaker op in blogs van overzeese dames die ik lees; volgens mij zijn ze hip - en ik wilde ze eens proberen. Ik vond een recept hier.

  • 2/3 kopje amandelmelk
  • 1/2 kopje havermout
  • 1/2 kopje griekse yoghurt
  • een snuf kaneel

's Avonds (of in elk geval 3 uur van tevoren) even alle ingrediënten in een bakje doen, roeren en afgedekt in de koelkast. Het wordt dan zacht, zijdeachtig, maar net niet te papperig. Je kunt 't koud eten of even 30 seconden in de magnetron zetten als je het liever op kamertemperatuur eet. Het smaakt totaal anders dan die goeie ouwe Brinta, die ik vroeger thuis kreeg en helemaal niet lekker vond.  

Ik deed er granaatappelpitjes en honing door, een experiment. Lekker, maar ik heb volgende keer liever banaan of peer. 

Yun yum!

1 opmerking:

  1. Amandelmelk, ik ken het niet, maar mijn smaakpapillen willen er wel aan. En ach, ik ben 40+, ik zou heel graag die 15 kilo kwijt willen, maar het is vooral ook een onuitputtelijk gespreksonderwerp met vriendinnen :)

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk als je een berichtje achterlaat!