donderdag 1 augustus 2013

The Deep South

Dit is nu echt eens zo'n lekkere gloeiend hete dag om het over het Diepe Zuiden van Amerika te hebben. Alabama, Georgia, Louisiana, Mississippi, en South Carolina, ik ken ze alleen van TV. Mijn associaties? Mysterieus (om niet te zeggen licht luguber). Traditioneel. Vreemd. Uitgestrekt. Broeierig. Hoffelijke heren met een twang, en door kittige Southern Belles die gezamenlijk sweet tea drinken op hun porch. Rednecks met matten in hun nek en pick-up trucks.  
Hier zijn mijn favorieten uit dit stukje van de wereld...om helemaal in de stemming te komen! Yiiihaaa! 

True Blood. Gaat dat zien, mocht je het nog niet kennen! Overal ter wereld leven vampiers naast de gewone bevolking. Ze kunnen nu 'uit de kast komen', omdat er een sociaal geaccepteerde oplossing is voor hun bloeddorst: het drankje "True Blood". Maar de acceptatie gaat niet zonder slag of stoot, vampiers worden gewantrouwd en gediscrimineerd. Ze kunnen ook behoorlijk agressief worden! Sommige mensen zijn uit op vampierbloed, "V", dat blijkt te werken als een drug. De serie speelt zich af in het stadje Bontemps, in Louisiana. De hoofdpersoon, Sookie, is serveerster in de lokale bar. Ze wordt verliefd op Bill Compton, een machtige vampier. Het verhaal is spannend en ook niet te ongeloofwaardig, en de karakters zijn enig.   Ik dacht ook eerst: "Vampiers? Vaag geneuzel!" Maar echt, het is zo leuk!  



















O Brother where art thou? is een film uit 2000, van de gebroeders Coen. Gebaseerd op de Odyssee, maar dan gesitueerd in de jaren '30 in het diepe zuiden van de VS.
Everett McGill, gespeeld door George Cloony, ontsnapt uit de bajes samen met twee medegevangenen. Hun doel is zo snel mogelijk de buit terugvinden die Everett heeft begraven. Ze komen allerlei rare snuiters tegen op hun tocht, zoals een man met één oog (cycloop) en prachtig zingende dames in de rivier (sirenen). Een charmante film met mooie kleuren en toffe muziek.     













16 Horse Power. Bombastische alt-country die uit vervlogen tijden lijkt te komen, banjo's, trekzakken en een zanger die met diepe, dramatische stem stem hel en verdoemenis bezingt. Je moet ervan houden, en dat doe ik toevallig - heel erg veel.
  
Ze kwamen uit Denver Colorado, dus topografisch gezien klopt er geen hout van, maar ik vind dat ze wel zo'n lekker zuidelijk sfeertje oproepen. (Ze zijn al een tijd uit elkaar, maar een deel van de band is verder gegaan met het project Wovenhand)


Zwarte Bonen, van Jonge Sla











De serie The Closer speelt zich af in Atlanta, Georgia. Ik vind het hoofdpersonage zo'n typische zuidelijke dame: mooi, eigenwijs, veeleisend en het is zo leuk als ze commando's op iedereen afvuurt en er dan heel lief "thaaank youuu" achteraan miauwt! Ik kijk deze serie al een tijdje niet meer; qua plot zijn er gewoon verrassender keuzes. Maar eigenlijk zou ik weer eens moeten kijken.
















De boeken van Karin Slaughter spelen zich af in Atlanta en Grant County in Georgia....ik verslind ze!




   Heerlijk! Ik krijg spontaan zin om op mijn veranda te zitten in mijn schommelstoel, en een glas sweet tea te drinken... Alleen heb ik geen veranda en ook geen schommelstoel. Sweet tea zou nog wel lukken. Genieten jullie ook van de zomer?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk als je een berichtje achterlaat!