zondag 19 januari 2014

Eline II

Oh heerlijk dat luisterboek van Eline Vere, ik hou van die taal, en van die tijd! Het blijkt een pageturner, als je daar van kunt spreken bij een audioboek. Freules, soirés en genoeglijk knisperende vuurtjes in de kachels, mannen met knevels, en tableaux vivants. Ik weet wel dat een groot thema in dit boek melancholie is en dat het dramatisch afloopt, maar ik krijg er nu nog een fijn gevoel van. Er zijn al een paar sombere scènes geweest, maar -misschien door mijn werk?- ik val daar niet over, ik vind het erbij horen. En ik snap het ook wel hoor, dat die dames de haren uit hun hoofd trokken van verveling en doelloosheid....wat een beperkt bestaan, en dan ook nog in dat ons-kent-ons-wereldje van het gegoede Den Haag anno 1889.

Je mocht niets als vrouw! Ja, trouwen, en een huishouden bestieren. En op de sofa hangen met migraine. (En dan denk ik: gelukkig is het nu anders! Maar ja, overal ter wereld komt dit natuurlijk nog wel voor...)


Ik toog naar Den Haag voor mijn Couperus-rondwandeling. Maar ik liep door die mooie straten naar het startpunt - met de librivox versie van Eline op mijn iPhone. En ik dacht: "Wat sfeervol, zo al!" En toen heb ik de officiële wandeling maar gewoon achterwege gelaten. 



Het was een inspirerende middag, precies wat ik gehoopt had!

Bij terugkomst was er een pot warme thee. En deze, voor op de sofa:








1 opmerking:

Leuk als je een berichtje achterlaat!